Filmtips: Blå, Hvit og Rød
Kieslowskis stemningsfulle trilogi.
Til glede for gamle og nye filmelskere tar vi et gjensyn med Kieslowskis fabelaktige trio fra 90-tallet: Blå, Hvit og Rød (Trois couleurs: Bleu, Blanc et Rouge). Filmtitlene henviser til det franske flaggets tre farger og revolusjonens idealer: frihet, likhet og brorskap.
Blå (1993)
Filmen Blå er den første filmen i Kieslowskis trilogi med farger hentet fra den franske trikoloren; Blå for frihet, Hvit for likhet og Rød for brorskap. En bil kjører av veien og to passasjerer dør. Den overlevende fra ulykken er en ung kvinne som heter Julie. De to som døde i ulykken var datteren og mannen hennes. Julie har mistet alt. Hun vil trekke seg tilbake fra verden og leve et helt uavhengig, anonymt og ensomt liv.
Men etter den tragiske ulykken har hun også oppnådd noe uventet, noe annet. Kan det være frihet? De filmatiske virkemidler, som ekstrem bruk av nærbilder, fargebruk og musikk, gir Blå en nerve og et gjennomført estetiserende filmspråk. Blå ble av flere kritikere omtalt som et filmatisk mesterverk.
Hvit (1994)
En ung polakk, Karol, blir skilt fra sin kone i Paris og har dermed lite eller ingenting å leve for. Han ligger nede for telling etter en opprivende og nedverdigende seanse i retten. Han har verken jobb eller bopel og er dermed på bunnen av samfunnet. Gjennom et tilfeldig møte med en landsmann får han reise, om enn på en noe spesiell måte, tilbake til Polen.
Det er et Polen i forandring. Mulighetene er store for å slå seg opp finansielt, og dette utnytter han til fulle. Karol blir etterhvert ganske rik. Han har en avtale med mannen han traff i Paris og etter hvert planer for sin ekskone. Dette er den andre filmen i trilogien av den polske mesterregissøren. Dette er en burlesk komedie som ligger ganske fjernt fra hans forrige film Blå.
Rød (1994)
Kieslowski har med Rød avsluttet sin farge-trilogi over den franske revolusjons fundamentale begrep; frihet, likhet og brorskap. Den unge fotomodellen Valentine kjører uheldigvis ned en hund, den blir skadet og hun kjører den hjem til eieren. Slik treffer hun den pensjonerte dommer Kern og gjennom hunden utvikler de to et vennskap.
Kern lever tilbaketrukket, og for sin store lidenskap, å overvåke andre menneskers privatliv ved telefonavlytting. Valentine sjokkeres over denne virksomheten og prøver å få han til å holde opp. Som i så mange av Kieslowskis filmer flettes flere historier i hverandre.
Den unge jusstudenten Auguste, gjenopplever Kerns ungdomstid, både når han blir sviktet av kjæresten og ved en pussig episode i forbindelse med eksamen. Uten at de kjenner hverandre, krysses Valentines og Augusts veier flere ganger. Den symbolske forening mellom Valentine og Kern, brorskapet, oppleves tilslutt ved at Valentine og August møtes, og av at Kern bryter ut av sin isolasjon.
Publisert: 12.03.2024 Sist oppdatert: 19.03.2024