SPØRSMÅL OG SVAR
1. Hva trenger jeg for å låne film fra Filmoteket?
a) Undersøk først om ditt lokale bibliotek er tilknyttet tjenesten. Her finner du en oversikt over bibliotek som er koblet opp mot Filmoteket. Oversikten vil oppdateres fortløpende.
b) Dersom du finner biblioteket ditt i oversikten, så kan du opprette en profil på Filmoteket.
c) Du trenger bibliotekkortnummer og PIN-koden fra bibliotekkortet ditt for å opprette en profil på Filmoteket. (PS: Bibliotekkortet ditt må være knyttet opp mot det nasjonale lånerregisteret eller være tilknyttet Deichman. Dette kan biblioteket ditt hjelpe deg med.)
2. Hvordan oppretter jeg en profil på Filmoteket?
a) Du registrerer ny bruker ved å gå til denne siden på Filmoteket.
b) Bibliotekkortnummer: Legg inn ditt bibliotekkortnummer. Dette finner du under strekkoden på bibliotekkortet ditt.
- Har du glemt bibliotekkortnummeret/har ikke lengre ditt fysiske bibliotekkort? Logg inn på Bibliotekkortet sin side med ID-porten for å finne det Er du tilknyttet Deichman kan du gjøre det samme på Deichman sin side.
c) PIN-kode: En 4-sifret PIN-kode er tilknyttet bibliotekkortet ditt. Usikker på PIN-koden? På bibliotekkortet sin side kan du finne PIN-koden og endre om du ønsker det. Er du tilknyttet Deichman kan du gjøre det samme på Deichman sin side.
d) Klikk på 'Bekreft'.
e) Bibliotek: Det bibliotek som er registrert som ditt hjemmebibliotek blir automatisk valgt.
- Får du beskjed om at bibliotekkortnummeret ditt er riktig, men tilhører et bibliotek som ikke tilbyr Filmoteket? Da kan det hende at feil/utdaterte opplysninger henger igjen i nasjonalt låneregister. For å se og evt. endre ditt hjemmebibliotek, logg inn på bibliotekkortet sin side.
- Klikk på menyen oppe i høyre hjørne, deretter 'min profil'. Her kan du se og evt. endre ditt hjemmebibliotek. (Du må være tilknyttet et bibliotek før du kan velge det som hjemmebibliotek.
Det skjer når du låner noe der, eller hvis biblioteket registrerer deg som aktiv låner.) - Får du ikke til å endre hjemmebibliotek? Ta kontakt med ditt nåværende hjemmebibliotek.
f) Navn på innehaver/ eier av bibliotekkortet: Dette er navnet du ønsker kortet skal hete. Dette er nyttig dersom du har flere bibliotekkort i husstanden og som legges til på samme profil/ bruker.
g) E-post: Legg inn e-postadressen du vil benytte som brukernavn for Filmoteket.
h) Passord: Opprett et personlig passord.
i) Bekreft passord: Skriv inn passordet på nytt for å forebygge feilstaving.
j) Nyhetsbrev: Klikk i boksen dersom du ønsker å motta nyhetsbrev. Du kan også melde deg på nyhetsbrevet direkte her.
k) Bekreft din oppgitte e-post adresse ved å klikke på link i e-post som er sendt deg.
3. Jeg har ikke mottatt e-post etter registrering for å bekrefte Filmoteket-kontoen/profilen min?
a) Sjekk mappen for spam-/søppelmail ettersom e-posten kan havne der.
b) Fortsatt ikke funnet den? Kontakt oss på filmoteket@norgesfilm.no og vi hjelper deg
4. Jeg har ikke bibliotekkort, hva gjør jeg nå?
a) Bibliotekkort får du tak i ved å henvende deg til ditt lokale bibliotek, eller ved å registrere deg på Bibliotekkortet.no eller Deichman sine sider. For å opprette et bibliotekkort digitalt kreves det at du identifiserer deg ved hjelp av ID-porten, deretter må du bruke bibliotekkortnummeret du har blitt tildelt, for å bli låner ved ønsket bibliotek. Søk opp bibliotekets hjemmeside eller besøk biblioteket.
b) Merk at det kun er biblioteket registrert som ditt Hjemmebibliotek som du kan låne film fra via Filmoteket.
5. Jeg får ikke autentisert bibliotekkortet mitt. Hva gjør jeg?
a) Har du riktig hjemmebibliotek, bibliotekkortnummer og PIN-kode, men opplever fremdeles problemer ved registrering? Forsøk å oppdatere/endre din PIN-kode på Bibliotekkortet.no eller på Deichman sine sider.
6. Hvordan endrer jeg bibliotek?
Har du allerede en aktiv konto på Filmoteket, men vil bytte hvilket bibliotek ditt lånekort er knyttet til?
a) Først må du endre til ønsket hjemmebibliotek på Biblioteksøk.
- Klikk på menyen oppe i høyre hjørne, deretter 'min profil'. Her kan du se og evt. endre ditt hjemmebibliotek. (Du må være tilknyttet et bibliotek før du kan velge det som hjemmebibliotek.
Det skjer når du låner noe der, eller hvis biblioteket registrerer deg som aktiv låner.)
b) Biblioteket blir automatisk oppdatert inne på 'min side' på Filmoteket neste gang du låner en film.
7. Jeg har fått nytt bibliotekkort. Hvordan legges det til brukeren min på Filmoteket?
a) Logg inn på Filmoteket. Gå til 'min side' og 'kontoinformasjon'.
b) Trykk på 'Legg til bibliotekkort'.
Dersom du har flere i din husstand som har bibliotekkort, kan disse legges inn på samme bruker om det er ønskelig.
8. Hvor mange filmer kan jeg låne i måneden?
a) Det er ditt lokale bibliotek som bestemmer hvor mange filmer du kan se hver måned.
b) Når du er innlogget på Filmoteket kan du enkelt se hvor mange lån du har igjen inneværende måned.
c) Biblioteket ditt setter en grense for hvor mange utlån som totalt tilbys alle lånerne hver måned. Dersom biblioteket ditt når grensen, sendes biblioteket automatisk et påminnelsesvarsel. Dersom biblioteket velger å ikke øke grensen, kan du dessverre ikke låne flere filmer den måneden, selv om du ikke har brukt opp dine individuelle lån.
9. Kan jeg teste avspilling?
Ja, for å forsikre deg om at avspillingen fungerer kan du spille av denne traileren. Fungerer avspillingen, skal også avspilling av alle filmer fungere.
10. Hvor lenge varer et lån?
a) Når du har lånt en film har du tilgang til den i 48 timer.
11. Kan jeg se filmene i Filmoteket i utlandet?
a) Filmene på Filmoteket er rettighetsklarert for visning i Norge.
b) Det er kun mulig å se film dersom du har norsk IP-adresse.
12. Kan filmene brukes i undervisningssammenheng?
a) Filmene i Filmoteket kan kun brukes til private visninger.
b) Skoler bes henvende seg til Filmrommet.
13. Hvordan behandler Filmoteket personvernopplysninger?
Du kan lese vår personvernerklæring her.
14. Hvordan sletter jeg kontoen min?
Følg disse stegene for å slette kontoen din:
Logg inn -> Min side -> Kontoinformasjon -> Slett kontoen min -> Ja, slett kontoen min.
Merk at ved å slette kontoen din på Filmoteket vil du ikke lenger kunne benytte Filmoteket med denne kontoen. Favoritter, historikk og andre brukerdata vil ikke lenger være tilgjengelig.
15. Kan jeg laste ned filmene?
a) Nei, filmene kan ikke lastes ned og du er derfor avhengig av å være tilkoblet internett for å se filmene.
16. Hvilke krav stilles til båndbredde for å se film?
a) Du bør ha en internettforbindelse med minimum 10 Mbit/s i båndbredde.
b) Test gjerne internetthastigheten din hos f.eks. www.fast.com.
17. Har Filmoteket egen app?
a) Ja, Filmoteket har både app for Android og iOS. Appen kan lastes ned gratis fra Google Play Store og App Store.
18. Hvilke enheter støtter Filmoteket?
a) Vi anbefaler bruk av nyeste versjon av nettleserne Chrome, Firefox, Edge og Safari.
b) iPhone/ iPad: Last ned Filmotekets app i App Store eller bruk Safari nettleser. På iOS 12+ (og oppover) og iPadOS 13+ må du bruke Safari 9+. Det er støtte for Airplay og Chromecast (kun via app). Les evt. mer om Airplay under punkt 20.
c) Mac: På MacOS fra 11.0 + kan du bruke nettleser Safari 9+, Google Chrome og Firefox. Ved bruk av Safari er Airplay støttet. For å bruke Chromecast bør du bruke nettleseren Google Chrome. Les evt. mer om Airplay og Chromecast under punkt 20.
d) Android: Last ned Filmotekets app i Google Play Store eller bruk nettleser. For nettleser anbefales bruk av Chrome på Android 8.0+. Avspilling på eldre Android versjoner kan fungere, men anbefales ikke.
e) SmartTV nettleser er det begrenset støtte for, og må testes selv. Avspilling fungerer på nyere TV-modeller med LG (WebOS) og Samsung (Tizen OS). Vi anbefaler å sjekke om TV’en din har innebygd Airplay og/ eller Chromecast for å caste (overføre) filmene til ekstern skjerm/ enhet. Alternative muligheter er å koble avspillerenheten din til en PC, Android TV boks, Google Chromecast eller Apple TV.
f) Smart-telefoner som ikke støttes eller har kjente problemer.
- Huawei telefoner med brukergrensesnitt EMUI 10.1+ er ikke støttet, f.eks. Huawei P40.
19. Hvordan får jeg på undertekster?
a) Dersom ikke undertekster aktiveres automatisk kan du gjøre du dette via tekst-symbolet.
20. Hvordan bruker jeg Chromecast eller Airplay for å se film?
Google Chromecast
a) Filmoteket bruker en Chromecast-kompatibel avspiller. Du finner en hurtigveiledning på Googles hjelpesider for Chromecast her.
b) Last ned Filmotekets app i Google Play Store eller App Store. Start avspilling av filmen du ønsker å se og trykk på Chromecast-ikonet for å overføre filmen til din TV eller annen enhet.
c) Hvis du ikke ser Chromecast-ikonet i avspilleren, kan det vært lurt med både restart av Chromecastenheten og Chrome browser.
d) Du finner tips til hvordan aktivere Chromecast i Microsoft Edge Chromium på denne hjelpesiden.
e) For å kunne benytte Chromecast på Android må du ha OS 7.0 +.
Apple Airplay
f) Airplay er støttet på Apple-TV HD (og nyere modeller). Airplay kan fungere på eldre Apple-TV modeller, men dette kan vi ikke garantere. Airplay kan også fungere fint på smart-TV med innebygd Airplay, men dette kan vi ikke garantere.
g) Usikker på hvilken Apple-TV modell du har? Identifiser din Apple-TV modell på Apple sin hjelpeside her.
h) Du finner en veiledning på Apples hjelpesider for Airplay.
i) Last ned Filmotekets app i App Store. Start avspilling av filmen du ønsker å se og trykk på Airplay-ikonet for å overføre filmen til din TV eller annen enhet.
j) Tips: Noen ganger må du aktivt slå på tekst på iPhone, iPad og Mac. Dette gjøres ved å trykke på verktøyikonet nederst til høyre på avspilleren og aktiver tekst (subtitles)
21. Hvem står bak Filmoteket?
a) Norgesfilm As står bak bibliotekstrømmetjenesten Filmoteket. Selskapet holder til i Kristiansand og har samarbeidet nært med en ressursgruppe bestående av bibliotekene Deichman, Sølvberget (Stavanger), Bergen, Kristiansand og Lindesnes om Filmoteket.
b) Norgesfilm var blant de aller første virksomheter i Norge som startet med strømming av film via internett og har utviklet og levert strømmetjenester i Norden siden år 2000.
22. Hvem bestemmer utvalget av film?
a) Filmotekets redaksjon velger filmene i tjenesten i samarbeid med bibliotekene.
Publisert: 06.02.2020 Sist oppdatert: 05.12.2024