SPØRSMÅL OG SVAR

1. Hva trenger jeg for å låne film fra Filmoteket?

a) Undersøk først om ditt lokale bibliotek er tilknyttet tjenesten. Her finner du en oversikt over bibliotek som er koblet opp mot Filmoteket. Oversikten vil oppdateres fortløpende.

b) Dersom du finner biblioteket ditt i oversikten, så kan du opprette en profil på Filmoteket.

c) Du trenger lånekortnummeret og pin-koden fra lånekortet ditt for å opprette en profil på Filmoteket.
(PS: Lånekortet ditt må være knyttet opp mot det nasjonale lånerregisteret. Dette kan biblioteket ditt hjelpe deg med.)

 

2. Hvordan oppretter jeg en profil på Filmoteket?

a) Du registrerer ny bruker ved å gå til denne siden på Filmoteket.

b) Lånekortnummer: Legg inn ditt lånekortnummer. Dette finner du under strekkoden på lånekortet ditt.

c) PIN-kode: En 4-sifret PIN-kode er tilknyttet lånekortet ditt. Usikker på PIN-koden? På Biblioteksøk kan du finne PIN-koden og endre om du ønsker det. Gå til Biblioteksøk her.

d) Klikk på 'Bekreft'.

e) Bibliotek: Det bibliotek som er registrert som ditt hjemmebibliotek blir automatisk valgt.

  • Får du beskjed om at lånekortet ditt er riktig, men tilhører et bibliotek som ikke tilbyr Filmoteket? Da kan det hende at feil/utdaterte opplysninger henger igjen i nasjonalt låneregister. For å se og evt. endre ditt hjemmebibliotek, logg inn på Biblioteksøk her.
  • Klikk på menyen oppe i høyre hjørne, deretter 'min profil'. Her kan du se og evt. endre ditt hjemmebibliotek. (Du må være tilknyttet et bibliotek før du kan velge det som hjemmebibliotek. 
    Det skjer når du låner noe der, eller hvis biblioteket registrerer deg som aktiv låner.)
  • Får du ikke til å endre hjemmebibliotek? Ta kontakt med ditt nåværende hjemmebibliotek.

f) Navn på innehaver/ eier av lånekortet: Dette er navnet du ønsker kortet skal hete. Dette er nyttig dersom du har flere lånekort i husstanden og som legges til på samme profil/ bruker.

g) E-post: Legg inn e-postadressen du vil benytte som brukernavn for Filmoteket.
 

h) Passord: Opprett et personlig passord.
 

i) Bekreft passord: Skriv inn passordet på nytt for å forebygge feilstaving.
 

j) Nyhetsbrev: Klikk i boksen dersom du ønsker å motta nyhetsbrev. Du kan også melde deg på nyhetsbrevet direkte her.
 

k) Bekreft din oppgitte e-post adresse ved å klikke på link i e-post som er sendt deg.

 

3. Jeg har ikke mottatt e-post etter registrering for å bekrefte Filmoteket-kontoen/profilen min?

a) Sjekk mappen for spam-/søppelmail ettersom e-posten kan havne der. 

b) Fortsatt ikke funnet den? Kontakt oss på filmoteket@norgesfilm.no og vi hjelper deg

 

4. Jeg har ikke lånekort, hva gjør jeg nå?

a) Lånekort får du tak i ved henvendelse til ditt lokale bibliotek

*Det ble i mars 2020 mulig å opprette et digitalt nasjonalt lånekort. Dette er et fullverdig nasjonalt lånekort som lånere uten nasjonalt lånekort fra før kan skaffe seg ved å registrere seg via Nasjonalbiblioteket.

Tjenesten krever at du identifiserer deg ved hjelp av ID-Porten (MinID, BankID, m.fl.). Når dette er gjort, kontakter du ditt lokale bibliotek (via bibliotekets hjemmeside eller f.eks Facebookside) så de kan knytte deg opp til det nasjonale låneregisteret og ved behov bistå med å få registrert biblioteket som ditt Hjemmebibliotek. 

b) Merk at det kun er biblioteket registrert som ditt Hjemmebibliotek som du kan låne film fra via Filmoteket. 

 

5. Jeg får ikke autentisert lånekortet mitt. Hva gjør jeg?

a) Har du riktig hjemmebibliotek, lånenummer og PIN-kode, men opplever fremdeles problemer ved registrering? Forsøk å oppdatere/endre din PIN-kode ved å logge inn på Biblioteksøk her.

 

6. Hvordan endrer jeg bibliotek?

Har du allerede en aktiv konto på Filmoteket, men vil bytte hvilket bibliotek ditt lånekort er knyttet til? 

a) Først må du endre til ønsket hjemmebibliotek på Biblioteksøk

  • Klikk på menyen oppe i høyre hjørne, deretter 'min profil'. Her kan du se og evt. endre ditt hjemmebibliotek. (Du må være tilknyttet et bibliotek før du kan velge det som hjemmebibliotek. 
    Det skjer når du låner noe der, eller hvis biblioteket registrerer deg som aktiv låner.)

b) Biblioteket blir automatisk oppdatert inne på 'min side' på Filmoteket neste gang du låner en film. 

 

7. Jeg har fått nytt lånekort. Hvordan legges det til brukeren min på Filmoteket?

a) Logg inn på Filmoteket. Gå til 'min side' og 'kontoinformasjon'.

b) Trykk på 'Legg til lånekort'.

Dersom du har flere i din husstand som har lånekort, kan disse legges inn på samme bruker om det er ønskelig.

 

8. Hvor mange filmer kan jeg låne i måneden?

a) Det er ditt lokale bibliotek som bestemmer hvor mange filmer du kan se hver måned.

b) Når du er innlogget på Filmoteket kan du enkelt se hvor mange lån du har igjen inneværende måned.

c) Biblioteket ditt setter en grense for hvor mange utlån som totalt tilbys alle lånerne hver måned. Dersom biblioteket ditt når grensen, sendes biblioteket automatisk et påminnelsesvarsel. Dersom biblioteket velger å ikke øke grensen, kan du dessverre ikke låne flere filmer den måneden, selv om du ikke har brukt opp dine individuelle lån. 

 

9. Kan jeg teste avspilling?

Ja, for å forsikre deg om at avspillingen fungerer kan du spille av denne traileren. Fungerer avspillingen, skal også avspilling av alle filmer fungere. 

 

10. Hvor lenge varer et lån?

a) Når du har valgt filmen du ønsker å låne kan du se den så mange ganger du vil i løpet av 48 timer.


11. Kan jeg se filmene i Filmoteket i utlandet?

a) Filmene på Filmoteket er rettighetsklarert for visning i Norge. 

b) Det er kun mulig å se film dersom du har norsk IP-adresse. 

 

12. Kan filmene brukes i undervisningssammenheng?

a) Filmene i Filmoteket kan kun brukes til private visninger. 

b) Skoler bes henvende seg til Filmrommet.

 

13. Hvordan behandler Filmoteket personvernopplysninger?

Du kan lese vår personvernerklæring her.

 

14. Hvordan sletter jeg kontoen min?

Følg disse stegene for å slette kontoen din:

Logg inn -> Min side -> Kontoinformasjon -> Slett kontoen min -> Ja, slett kontoen min.

Merk at ved å slette kontoen din på Filmoteket vil du ikke lenger kunne benytte Filmoteket med denne kontoen. Favoritter, historikk og andre brukerdata vil ikke lenger være tilgjengelig.

 

15. Kan jeg laste ned filmene? 

a) Nei, filmene kan ikke lastes ned og du er derfor avhengig av å være tilkoblet internett for å se filmene.
 

16. Hvilke krav stilles til båndbredde for å se film?

a) Du bør ha en internettforbindelse med minimum 10 Mbit/s i båndbredde.

b) Test gjerne internetthastigheten din hos f.eks. www.fast.com.

 

17. Har Filmoteket egen app?

a) Ja, Filmoteket har både app for Android og iOS. Appen kan lastes ned gratis fra Google Play Store og App Store.

 

18. Hvilke enheter støtter Filmoteket?

a) Vi anbefaler bruk av nyeste versjon av nettleserne Chrome, Firefox, Edge og Safari.

b) IPhone/iPad: Last ned Filmotekets app i App Store eller bruk Safari. På iOS 12+ og iPadOS 13+ må du bruke Safari. Eldre iOS/iPadOS-versjoner fungerer dessverre ikke pga. manglende DRM-støtte. Støtter bruk av Airplay. (Les mer om Airplay under punkt 19.)

c) Mac: På MacOS fra 10.11+ (og oppover) kan du bruke nettleser Safari, Google Chrome og Firefox. Ved bruk av Safari er Airplay støttet. For å bruke Chromecast er det nettleser Google Chrome som gjelder. ((Les mer om Airplay og chromecast under punkt 19.)

d) Android: Last ned Filmotekets app i Google Play Store eller bruk nettleser. For nettleser anbefales bruk av Chrome på Android med OS 7.0+. Samsung Internett 12+ virker også. Avspilling på eldre OS versjoner kan fungere, men anbefales ikke.

Følgende telefoner kan oppleve problemer: 

  • Nyere Huawei telefoner med brukergrensesnitt EMUI 10.1+ er ikke støttet. Eksempel Huawei P40.
  • OnePlus OxygenOS12 har problemer med Chromecast og her må man bruke Chrome browser når man skal caste filmer. 

e) Smart TV: På nyere LG TV (m/ WebOS) kan du bruke den innebygde nettleseren for avspilling av film. Navigering via fjernkontroll er enkelt via knapper og/ eller scroller. Også på nyere Samsung TVer (m/ Tizen OS) skal den innebygde nettleseren fungere godt til avspilling. Andre Smart-TV OS er ikke testet.   

 

19. Hvordan får jeg på undertekster?

a) Dersom ikke undertekster aktiveres automatisk kan du gjøre du dette via tekst-symbolet.

 

20. Hvordan bruker jeg Chromecast eller Airplay for å se film?

Google Chromecast

a) Filmoteket bruker en Chromecast-kompatibel avspiller. Du finner en hurtigveiledning på Googles hjelpesider for Chromecast her.

b) Last ned Filmotekets app i Google Play Store eller App Store. Start avspilling av filmen du ønsker å se og trykk på Chromecast-ikonet for å overføre filmen til din TV eller annen enhet.

c) Hvis du ikke ser Chromecast-ikonet i avspilleren, kan det vært lurt med både restart av Chromecastenheten og Chrome browser.

d) Du finner tips til hvordan aktivere Chromecast i Microsoft Edge Chromium på denne hjelpesiden.  

e) For å kunne benytte Chromecast på Android må du ha OS 7.0 +.


Apple Airplay

f) Airplay er støttet på Apple-TV HD (og nyere modeller). Airplay kan fungere på eldre Apple-TV modeller, men dette kan vi ikke garantere. Airplay kan også fungere fint på smart-TV med innebygd Airplay, men dette kan vi ikke garantere.

g) Usikker på hvilken Apple-TV modell du har? Identifiser din Apple-TV modell på Apple sin hjelpeside her.

h) Du finner en veiledning på Apples hjelpesider for Airplay.

i) Last ned Filmotekets app i App Store. Start avspilling av filmen du ønsker å se og trykk på Airplay-ikonet for å overføre filmen til din TV eller annen enhet.

j) Tips: Noen ganger må du aktivt slå på tekst på iPhone, iPad og Mac. Dette gjøres ved å trykke på verktøyikonet nederst til høyre på avspilleren og aktiver tekst (subtitles)

 

21. Hvem står bak Filmoteket?

a) Norgesfilm As står bak bibliotekstrømmetjenesten Filmoteket. Selskapet holder til i Kristiansand og har samarbeidet nært med en ressursgruppe bestående av bibliotekene Deichman, Sølvberget (Stavanger), Bergen, Kristiansand og Lindesnes om Filmoteket.

b) Norgesfilm var blant de aller første virksomheter i Norge som startet med strømming av film via internett og har utviklet og levert strømmetjenester i Norden siden år 2000. 
 

22. Hvem bestemmer utvalget av film?

a) Filmotekets redaksjon velger filmene i tjenesten i samarbeid med bibliotekene.

Publisert: 06.02.2020   Sist oppdatert: 18.03.2024